Stress bij kinderen

Wat is stress?

Stress gebruiken we voor spanning en dan met name als de spanning je te veel wordt. Een bepaalde mate van stress is niet ongezond en is zelfs nodig; dat is de gezonde spanning die ons veel kan opleveren.  Het motiveert ons om het beste uit jezelf te halen. Stress kan een prikkel zijn om in actie te komen en is belangrijk om successen te behalen.

Matige en kortdurende stress kan het geheugen en leervermogen verbeteren. Succesvol omgaan met een in feite leuke maar stressvolle situatie kan een enorme oppepper zijn voor de eigenwaarde van een kind.

Ieder kind is anders wat betreft de manier waarop hij omgaat met stress en de hoeveelheid aan stress. Het is fijn als een kind de signalen van stress kan herkennen en dat het weet dat de manier waarop we over een bepaalde situatie denken, invloed kan hebben op ons gevoel van stress. Soms weten kinderen namelijk niet welke emotie ze eigenlijk voelen of waarom ze een beetje gespannen zijn. Als ze iets meer weten over hoe hun lichaam werkt, kunnen ze misschien de signalen van stress herkennen en nadenken over de reden waarom ze zich zorgen maken.

Veel voorkomende stressfactoren zijn:

  • Druk van school, zoals toetsen en examens, de eerste schooldag
  • Hoge verwachtingen/ eisen die er aan hem gesteld worden
  • Gepest worden, problemen met vriendschappen, zich ‘anders’ voelen dan leeftijdsgenoten.
  • Ziekte en/ of lichamelijke beperkingen
  • Angst voor verlies

Fysieke signalen van stress kunnen zijn:

  • Verstoord slaappatroon
  • Huilerig zijn
  • Lusteloosheid
  • Concentratie problemen
  • Geen zin in school
  • Overdreven aanhankelijk
  • Dalende schoolcijfers
  • Nagelbijten
  • Verandering in eetgedrag
  • Hoofdpijn/ spierpijn
  • Buikpijn
  • Verandering van gedrag (bijvoorbeeld terugtrekken, agressief)
  • Toenemende overgevoeligheid

Wat kun je doen?

Leer je kind ontspanningstechnieken. Ontspannen is een vaardigheid die aangeleerd kan worden, regelmatig oefenen is nodig, zodat je deze vaardigheid eigen kan maken en deel gaat uitmaken van je dagelijkse bezigheden.

Op een fijne manier buiten lichamelijk bezig zijn, zijn ook goed manieren om stress kwijt te raken. Denk aan wandelen, fietsen, buitenspelen.

Creatief spel zorgt er ook voor dat de hoeveelheid stressstoffen afneemt. Laat je kind spelen met zand, water, scheerschuim, klei.

Bron en lees- en oefentips

Leer kinderen omgaan met verandering, stress en angst
Een vrolijk en positief activiteitenboek

Auteur: Deborah M. Plummer
Isbn: 978 949 180 648 3

Kinderen die moeite hebben met veranderingen, regelmatig stress ervaren of angsten hebben, kunnen vaak wel wat hulp gebruiken bij het omgaan met hun emoties. In dit vrolijke en creatieve boek worden theoretische achtergronden gecombineerd met een rijkdom aan activiteiten die kunnen helpen bij het opbouwen van zelfvertrouwen en veerkracht.

Om samen met je kind te doen en ervaren

Relax Kids!
Sprookjesmeditaties voor kinderen
Auteur: Marneta Viegas
Isbn: 978 902 023 065 9

Dit fraai geïllustreerde boek laat kinderen zien hoe ze op een relaxte en grappige manier lichaam en geest kunnen ontspannen.

Hulp en ondersteuning nodig?

Voor hulp, ondersteuning en/ of om vaardigheden hierover te leren kan een kind heel goed terecht bij een Kindercoach. Onze Kindercoaches hebben vele leuke, inspirerende werkvormen, spelletjes en methodieken. Jouw kind maakt hierdoor snel stappen en sprongen in zijn/ haar ontwikkeling.

Stress bij kinderen
4.8 - 4 stem(men)