Nachtmerries

Wat zijn nachtmerries?

Nachtmerries zijn nare dromen die vaak tegen de ochtend voorkomen. Kinderen worden na een nachtmerrie vaak bang en verdrietig wakker. Een kind dat eng droomt heeft vaak het gevoel dat hij geen grip meer heeft op zijn leven. Soms is er geen duidelijke reden voor een nachtmerrie, soms kunnen ze ontstaan door een nare gebeurtenis overdag.

Nachtmerries komen het vaakst voor bij kinderen tussen de 3 en 5 jaar. Meer dan een derde van de kleuters heeft ten minste eens in de twee weken een nachtmerrie. Het kan een teken van stress of emotionele verwarring zijn als jouw kind elke keer dezelfde nachtmerrie heeft.

Tips en adviezen

Praat overdag met jouw kind over wat hem of haar mogelijk dwars zit als dezelfde nachtmerrie steeds terug komt.

Als het kind bang is om te gaan slapen omdat het geschrokken is door een nachtmerrie, kan het slaapproblemen ontwikkelen. Help jouw kind zich prettig en veilig te voelen in zijn slaapkamer. Zoek samen naar iets helpends, bijvoorbeeld een nachtlampje, een dromenvanger, een tekening, een speciale pyjama dragen. Jouw kind weet vaak wel wat hem kan helpen zich veilig te voelen en/of hem sterker kan maken. Doordat je kind zelf leert actie te ondernemen, raakt hij zijn hulpeloze gevoel kwijt en daarmee mogelijk ook zijn nachtmerrie.

Vermijd enge verhalen en televisie voor het slapen gaan. Bouw de dag langzaam af en hanteer een vast naar-bed-gaan ritueel met iedere keer dezelfde handelingen in dezelfde volgorde. Dit geeft rust, structuur, vertrouwen en veiligheid. Bijvoorbeeld opruimen, in bad, tanden poetsen, plassen, verhaaltje lezen, knuffelen en op een voor jullie bekende wijze welterusten zeggen.

Knutsel idee: Dromen vanger

Nachtmerries - Dromenvanger

Bron: Pinterest www.moodkids.nl

Omgaan met nachtmerries

Als jouw kind wakker is en bang is, vertel je kind dan dat hij veilig is. Dat jij er bent en voor hem zorgt. Troost je kind door je kind dicht bij jou te houden. Leg uit dat dingen die in nachtmerries gebeuren niet echt pijn kunnen doen. Luister rustig naar jouw kind wat hij vertelt over de nachtmerrie en laat hem ontspannen.

Als je een nachtlampje aan laat . Weet je kind snel war het is als het wakker wordt na een nachtmerrie. Dit maakt het soms makkelijker te accepteren dat het een droom was en de droom nu over is en dat hij veilig in zijn eigen bed ligt.

Bron: Triple P , Positief opvoeden

Aanbeveling

De grote Max gaat-nog–niet-naar-bed show
Auteur: Mark Sperring
Isbn: 9789026136566

‘Een origineel en wervelend boek waar je samen hardop om kunt lachen’

Hulp en ondersteuning nodig?

Voor hulp, ondersteuning en/ of om vaardigheden hierover te leren kan een kind heel goed terecht bij een Kindercoach. Onze Kindercoaches hebben vele leuke, inspirerende werkvormen, spelletjes en methodieken. Jouw kind maakt hierdoor snel stappen en sprongen in zijn/ haar ontwikkeling.

Nachtmerries
5 - 2 stem(men)